![](https://web.archive.org/web/20180319050818im_/http://www.kbbf.se/images/stories/klippan/goteborg_hamn.jpg)
Klippanhamnen var livligt trafikerad flera hundra år före Göteborgs grundande. Den centrala handels-plats som utvecklats där älvmynningen grundade upp skyddades tidigt av Älvsborgs (gamla) fästning, och valdes senare till Ostindiska kompaniets lastplats i Göteborg. Vid början av 60-talet är Klippan huvudsakligen plats för lotsar (i nuvarande Sjömagasinet) och bogserare. Ångbåtsbryggan, i mitten av bilden ovan, härbärgerar mindre bruksbåtar och fritidsbåtar.
Klippans Bruksbåtsförening förvaltar i dag de sista resterna av den en gång så livliga miljön som var grunden till Göteborgs framväxt. I dag pågår ett projekt om att byggnadsminnesmärkesförklara Ångbåtsbryggan, för att dokumentera platsens betydelse som kulturarv.
![](https://web.archive.org/web/20180319050818im_/http://www.kbbf.se/images/stories/klippan/gotheborg_1.jpg)
Klippan var hamn för Ostindiefararna från Svenska Ostindiska Kompaniet, bl.a. skeppet Götheborg, vars moderna kopia syns på bilden ovan.
Ostindiefararen Götheborgs äventyrliga resa till Canton 1743-45 är dokumenterad av skeppets kvartersmästare Mattias Holmers från Arholma (webbredaktörens farfarsfarsmorfarsfarsfarmors bror). Mattias Holmers blev senare kapten på ostindiefararna Stockholms Slott och Lovisa Ulrica.